Identifiering när du ansöker om att låna pengar hos banken

Identifiering

Identifiering vid beviljat lån eller vid öppnande av ett bankkonto överhuvudtaget, krävs i form av BankID, Mobilt bankID, Personkonto hos Nordea eller scannad och vidimerad kopia av ID handling inskickad via post.

Om du inte kan identifiera att det är just DU som ansöker om lånet så kommer långivaren inte att betala ut pengarna.

Lag mot Penningatvätt

Det finns flera anledningar till att långivaren eller banken kräver att du identifierar dig. Dels så måste de enligt lag kontrollera så att det inte försigkommer någon penningtvätt. För att kunna kontrollera detta måste banken lära känna sin kund och detta gör de genom att be om:

  • Namn
  • Personnummer eller organisationsnumer (vid företagskund)
  • Adress
  • Telefonnummer

Med ovan uppgifter början banken med att kontrollera ifall att om du är en högrisk eller en ”person i politisk utsatt ställning”. DE tar en kreditupplysning och ber sedan om att få titta på din ID-handling i form av körkort, Pass eller certifierat identititetskort.

Banken får enligt svensk lag inte upprätthålla en förbindelse med kund, inte ens utföra en endaste transaktion utan att känna till personen eller företaget.